MEB’den okul kantinlerinde yeni dönem…
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), iklim değişikliği ve küresel kuraklığın etkilerine karşı okullarda daha sağlıklı ve güvenli bir eğitim ortamı oluşturmak amacıyla hazırladığı 2026-2030 İklim Değişikliği Eylem Planı kapsamında yeni uygulamaları hayata geçirecek. Plan doğrultusunda okul kantinleri ve yemekhanelerinde gıda güvenliğini artıracak dijital sistemler devreye alınacak.
Bu kapsamda “Okulumda Sağlıklı Besleniyorum Programı” genişletilerek öğrencilerin güvenilir gıdaya erişiminin artırılması hedeflenirken, sıcaklık artışının oluşturabileceği risklere karşı kantin ve yemekhanelerde dijital soğuk zincir takip sistemi kullanılacak.
Karbon ayak izi düşük menüler hazırlanacak
Yeni uygulamayla birlikte okul menüleri de yeniden düzenlenecek. Karbon ayak izi düşük, mevsiminde yetişen ve bölgesel ürünlerin ön planda tutulduğu “Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi” oluşturulacak. Tuzsuz diyet seçenekleri menülere eklenirken, böbrek rahatsızlığı ve alerjisi bulunan öğrencilerin beslenme ihtiyaçları öncelikli olarak dikkate alınacak.
Temiz içme suyu ve kişisel matara kullanımı teşvik edilecek
MEB, öğrencilerin sağlıklı içme suyuna daha kolay ulaşabilmesi için okullarda yüksek filtrasyonlu su pınarlarını yaygınlaştıracak. Ayrıca tek kullanımlık plastik tüketimini azaltmak amacıyla çelik veya camdan üretilen kişisel su mataralarının kullanımı teşvik edilecek. Bu adımla hem sağlıklı su tüketiminin artırılması hem de su tasarrufu bilincinin geliştirilmesi amaçlanıyor.
Hava kalitesi artırılacak, iklim eğitimleri verilecek
Eylem planı kapsamında okul binalarında doğal havalandırma sistemleri güçlendirilerek kapalı alanlardaki hava kalitesinin iyileştirilmesi hedefleniyor. 10 bin metrekarenin üzerindeki eğitim kurumlarında hava kalitesi ölçüm ve uyarı sistemleri kurulacak. Sınıflarda aşırı sıcak ve soğuğun etkisini azaltacak gölgelendirme ve bina düzenlemeleri yapılırken, öğrenci, öğretmen ve velilere iklim değişikliğine uyum, erken uyarı sistemleri ve gıda hijyeni konularında eğitimler verilecek.
‘Yeşil okul’ uygulamaları yaygınlaşacak
Bakanlık, çevresel sürdürülebilirliği güçlendirmek amacıyla okullarda sıfır atık yönetimi, su verimliliği ve biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik uygulamaları da artıracak. Bu kapsamda yağmur suyu hasadı, gri su kullanımı ve kompost sistemleri hayata geçirilecek, okul bahçelerinde agroekolojik yöntemler uygulanacak. Ayrıca başarılı çevre uygulamalarının paylaşılması için Bakanlığın dijital platformlarında “Yeşil Okul İyi Örnekler Portalı” oluşturulacak.
